Rozwój w każdej sferze/dziedzinie życia, nie bierze się z dnia na dzień. Jest to proces długotrwały i wymagana jest cierpliwość, aby osiągnąć zamierzony cel. Dla przykładu dziecko, które uczy się pływać, nie zostanie od razu wrzucone do basenu olimpijskiego, aby nauczyło się pływania. Zanim wejdzie na głęboką wodę, musi najpierw oswoić się z wodą, nauczyć się podstaw niezbędnych przy nauce pływania (często będzie do tego używało ; kapoka, naramienników lub też innych przyrządów). Nauka pływania to proces i tak samo jest z innymi dziedzinami życia, w tym z piłką nożną.

Nowoczesny trener, który dba o rozwój swoich podopiecznych nie uczy swoich młodych zawodników dorosłej gry. Nie ma sensu kopiowania nawet najlepszych gier i ćwiczeń, które są wzięte z piłki seniorskiej. Niestety bardzo często tak się dzieje. Każdy z nas trenerów, ma swoje ulubione gry i ćwiczenia za czasów gdy sami jeszcze byliśmy aktywnymi zawodnikami. Wielu szkoleniowców ślepo kopiuje to co sami doświadczyli na boisku, nie zważając na to, co w danym wieku jest najlepsze dla naszych zawodników.

Aby wyszkolić zawodników na najwyższym poziomie, musimy zrozumieć co jest dla nich najważniejsze w danych okresach rozwoju. Zawodnicy muszą przejść przez wszystkie etapy szkolenia, realizując i ucząc się odpowiednich elementów krok po kroku, bez pomijania jakichkolwiek aspektów.

Definicja wieku.

Wiek jest mierzony w liczbach, lat, miesięcy czy też dni jakie przeżyliśmy. Większość nakazów i zakazów w życiu, opiera się właśnie na tych prostych liczbach. Gdy skończymy 18lat jesteśmy w stanie jeździć samochodem, pić alkohol itp. W piłce nożnej nie jest jednak to aż takie proste, gdyż różnice biologiczne dzieci w danym wieku mogą się wahać od -2lat do aż +2lat co daje różnicę biologiczną nawet 4lat u zawodników urodzonych w tym samym roku !

Trenerzy w piłce mogą się posługiwać również czymś takim jak ‘’wiek piłkarski’’ ,aby porozdzielać odpowiednio etapy nauczania. Taki podział daje nam możliwość zdefiniowania zaawansowania naszych zawodników pod kontem technicznym, taktycznym, mentalnym czy też motorycznym.

Skoro już wyjaśniliśmy sobie pojęcie wieku, powinniśmy teraz zrozumieć hasło ‘’wiek piłkarski’’ i poznać najważniejsze etapy nauczania, jakie występują w trakcie szkolenia młodych piłkarzy. Bardzo ważne jest to, abyśmy rozwijali zawodników zgodnie z ich możliwościami i wykorzystywali  w szkoleniu maksymalnie to co natura im/nam dała. Nie próbujmy działać przeciwko niej, bo to i tak na marne. Dla przykładu, gry i ćwiczenia dla 13latków nie będą nadawać się do rozwijania umiejętności zawodników w wieku 10lat a te dla 18latka będą zdecydowanie zbyt trudne pod każdym względem dla zawodnika mającego lat 13. Musimy zrozumieć naturę i potrzeby zawodników, aby móc działać w zgodzie z nimi, a nie przeciwko nim.

 Proces nauczania.

Proces nauczania to długotrwała praca. Zaczynając treningi z zawodnikami w wieku 4lat kończąc na 18latach. W szkole, w życiu codziennym nie wymagamy tego samego od dziecka 5letniego i od 16letniego, dlaczego więc tak wielu trenerów robi to w swoich metodach nauczania !?

Bardzo trudno jest pogrupować zawodników, nawet jeśli Ci są w tym samym wieku. Jak już wspominałem wcześniej, różnice wiekowe u zawodników urodzonych w tym samym roku, mogą wahać się nawet o 4lata. Nie mniej jednak, wielu trenerów w swoich klubach, w których nie ma wielkiej selekcji zmuszona jest do pracy ze wszystkimi zawodnikami równocześnie. Nie szukajmy jednak wymówek i nie wrzucajmy wszystkich do jednego worka. Zawsze znajdzie się ktoś w grupie kto będzie przerastał resztę kolegów swoją dojrzałością bądź odwrotnie. My jako trenerzy świadomi, musimy podejść do tego w odpowiedni sposób i dostosować tak trening, aby wszyscy mięli szansę maksymalnie się rozwinąć, bez względu na to w jakim wieku biologicznym by się on nie znajdowali.

Postanowiłem pomóc wielu szkoleniowcom w swojej pracy, i przygotowałem kilka prostych rysunków, dzięki którym będziemy wstanie lepiej przygotować zajęcia dla każdej kategorii wiekowej. Jestem przekonany, że dzięki tak prostemu posunięciu lepiej zrozumiemy specyfikę danej grupy wiekowej i dostosujemy treningi do potrzeb zawodników, opierając się na właściwym rozwoju i odpowiednim wyważeniu takich elementów jak technika, taktyka, motoryka i mentalność.

Ogólne cele szkoleniowe w każdej kategorii wiekowej.

Nacisk na elementy techniczne-taktyczne.

Nauka elementów taktycznych.

Nacisk na elementy motoryczne.

Stosowanie aspektów mentalno-społecznych.

Jest to tylko krótki szkic tego jak powinno to wszystko wyglądać. Nie jestem w stanie tego wszystkiego poruszyć tak jakbym chciał w jednym artykule. Bardzo dużo w tym temacie zostanie przedstawione na naszym szkoleniu z zakresu piłki dziecięcej (więcej o szkoleniu tutaj), które również musieliśmy podzielić na 6 modułów. 3 moduły z piłki dziecięcej i 3 moduły z piłki młodzieżowej, co daje w sumie 6 dni intensywnej nauki oraz pracy. Temat rozwoju zawodników jest bardzo obszerny i wręcz nieskończony. Mam nadzieje, że choć trochę przybliżyłem Państwu specyfikę danej grupy wiekowej. Wierzę głęboko że gdy tylko trenerzy zaczną szkolić zawodników w odpowiedni sposób, uda nam się stać się jednym z wiodących krajów w piłce nożnej na świecie.

Mam też do Ciebie gorącą prośbę. Jeśli jak ja, uważasz że szkolenie dzieci powinno odbywać się krok po kroku, gdzie zawodnicy uczą się systematycznie etapami danych elementów stając się coraz lepsi, udostępnij proszę ten materiał. Dzięki temu trafimy do większej liczby odbiorców i uda nam się wspólnie wyszkolić więcej świetnych piłkarzy. Jeśli miałbyś również jakieś pytania, czy też opinie, skomentuj ten post i podziel się swoimi spostrzeżeniami. Wszystkim nam, zależy na polepszeniu jakości Polskiego szkolenia.