Rozumienie gry, to w piłce nożnej niezwykle ważny element. Można być świetnie przygotowanym motorycznie, radzić sobie z piłką w sposób rewelacyjny i być zawsze w 100% zaangażowanym, ale niestety, gdy nie wiemy jak się poruszać, jak się zachować w danej sytuacji i w jaki sposób wykorzystać te wcześniej wymienione umiejętności, nie osiągniemy nigdy piłkarskich szczytów.

Sam grałem w piłkę i artykuł, który teraz piszę, jest z mojego własnego doświadczenia. Przyznam się szczerze, nie byłem nigdy wielkim piłkarzem… Nie zagrałem w reprezentacji Polski, ani nie mam 100 meczów w ekstraklasie. Nie mniej jednak, uważałem (i chyba nie tylko ja), że udało mi się co nieco ”ugrać”. Mogłem jednak osiągnąć jako zawodnik znacznie więcej, niż osiągnąłem. Udało mi się mimo wszystko zagrać w takich akademiach jak Sheffield United w Anglii, czy też Ferencvarosi TC na Węgrzech. Szatnię dzieliłem z takimi zawodnikami jak Kyle Walker (Manchester City), Harry Maguire (Leicester City), Maxime Chanot (New York City FC) i wielu, wielu innych. Grałem przeciwko takim klubom jak Manchester United, Real Madryt, Liverpool i inne topowe marki. Uważam, że mimo wszystko jest całkiem nieźle.

Dziś w piłkę nie gram. Jestem szczęśliwym człowiekiem,  Nie żałuję tego, że mi się nie udało, jestem teraz trenerem (Aktualnie robię licencję UEFA Elite), który może pomóc innym w osiągnięciu tego, co mi się nie udało.

Ja sam, gdy byłem jeszcze młodym chłopcem z wielkimi marzeniami, posiadałem właśnie nienaganną technikę, motoryka była również moją mocną stroną, a mentalność stała na najwyższym poziomie. Niestety brakowało mi jednego elementu w tej całej układance. Mam tu właśnie na myśli inteligencję piłkarską. To w dużej mierze, właśnie dzięki niej moi koledzy, których wymieniłem powyżej są tam gdzie są, czyli na najwyższym możliwym piłkarskim poziomie.

Jako Trener postawiłem sobie za cel, że wyszkolę 100 lub więcej zawodników na poziomie profesjonalnym i wiem, że niezbędne do tego będzie zrozumienie przez nich gry.

Jak w takim razie nauczyć zawodników tego rozumienia gry ?

Otóż, w pierwszej kolejności, musimy zrozumieć czym jest tak na prawdę inteligencja piłkarska. Dla mnie osobiście, można zdefiniować ją w ten sposób ”Zawodnik inteligentny, to taki który, Wie co ma zrobić, Po co ma to zrobić, Jak ma to zrobić i  wie Kiedy ma to zrobić, aby przynieść jak największą korzyść drużynie.”  Tak właśnie ja definiuję inteligencję piłkarską. Aby jednak wyszkolić takich zawodników, należy w trakcie nauki gry w piłkę, zwrócić uwagę na kilka bardzo ważnych elementów

18 elementów wyszkolenia bardziej kreatywnych i inteligentnych zawodników.

  1. Używaj więcej gier, zamiast ćwiczeń. Wszystkie ćwiczenia jakie wykonujemy z naszymi zawodnikami, powinny opierać się właśnie na grach. Skończmy z kolejkami w których czekają zawodnicy. Róbmy jak najwięcej gier. Skorzystają na tym dzieci, bo będą bardziej zadowolone oraz lepiej się rozwiną.
  2. Używaj wiele odmian mini piłki nożnej z 4 bramkami, gdzie zamiast atakowania 1 centralnej bramki, można strzelić bramkę w jednej z dwóch bramek (odległość nie większa niż 12m pomiędzy nimi) lub na szerokie bramki, gdzie trzeba przez linię przeprowadzić piłkę. Gry takie systematycznie stymulują i rozwijają umiejętności postrzegania u Dzieci. Umiejętność ta jest podstawą do podejmowania prawidłowych decyzji na boisku i ma dość znaczny wpływ na prawidłowe wykonanie elementów technicznych z piłką. Rozwijając tę umiejętność metodą poznawczą dodatkowo wzmacnia ich rozwój.
  3. Dajmy dzieciom grać w piłkę, bez ciągłego ich poprawiania. Nie poprawiajmy najmłodszych w trakcie gry co chwila. Oni i tak będą wykonywać ćwiczenia często wbrew temu co Ty im przed chwilą mówiłeś.
  4. Dajmy zawodnikom grać na wszystkich możliwych pozycjach. Nie ograniczajmy dzieci do jednej jedynej pozycji na boisku. Pozwólmy im grać wszędzie, na każdej możliwej pozycji, nawet na bramce jeśli tylko tego będą chciały. To że ktoś jest szybki, wcale nie oznacza, że musi grać jako skrzydłowy. Pozwólmy dzieciom posmakować wszystkich miejsca na boisku. Każda pozycja na boisku wymaga innej inteligencji piłkarskiej.
  5. Tylko ten kto cieszy się z gry, może być kreatywnym zawodnikiem. Aby nasi podopieczni byli zadowoleni z gry, musimy w trakcie treningu przygotować im wiele różnego rodzaju gier, które będą ich stymulowały w różny sposób. Nie tylko o charakterze piłkarskim, ale również innego rodzaju sportów.
  6. Dajmy zawodnikom ustalać swoje zasady i gry. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest to, aby raz na jakiś czas, w zależności od wieku zawodników, dać im na treningu całkowicie wolną rękę. Niech robią sobie co chcą. Na pierwszym treningu może to wszystko wyglądać na spory chaos, ale nie martw się tym,  następne treningi będą już o wiele lepiej zorganizowane przez zawodników.
  7. Dajmy zawodnikom możliwość podejmowania ryzyka bez obaw, że zostaną skrytykowani. Nie wymuszajmy na zawodnikach zachowań. Nie podpowiadajmy im bezustannie z linii bocznej ‘’podaj, strzel, zagraj’’ itd. W taki sposób, zabijamy kreatywność najmłodszych, bo dzieci zamiast próbować rozegrać coś samemu, wykonują to, co powiedział im trener. Dodatkowo mają obawy, że jeśli im się nie uda tego wykonać poprawnie, zostaną skrytykowani.
  8. Dawaj zadania otwarte. Zamiast dawać zawodnikom konkretne polecenia, typu ‘’zawodnik A podaje do zawodnika B ten oddaje uderzenie i idzie na koniec kolejki’’ daj zawodnikom zadanie. Przykładowo niech zawodnik A i B grają grę 2v1 z uderzeniem na bramkę. Spowoduje to, że będą musieli sami pomyśleć nad wykonaniem zadania, zamiast bezmyślnie wykonywać je w sposób, który z góry jest ustalony.
  9. My trenerzy powinniśmy również rozwijać siebie. To co nauczyliśmy się 10lat temu nie oznacza, że w dzisiejszej piłce będzie miało jeszcze sens. Uczmy się sami. Czytajmy mądre książki, jeździmy na szkolenia, czytajmy blogi, aby cały czas poszerzać swoja wiedzę i wplatać to czego się nauczyliśmy w trening
  10. Dzisiejsza piłka nie sprzyja kreatywnym zawodnikom. Niestety dzisiejsza piłka, nie sprzyja zawodnikom, którzy chcieliby zrobić coś niekonwencjonalnego. Zbyt duży nacisk jest kładziony na wyniki, zamiast na rozwój młodych piłkarzy. To zabija kreatywność i naukę. Odejdźmy od myślenia o wygrywaniu, a skupmy się na tym aby nasi podopieczni grali jak najlepiej w piłkę
  11. Zastanów się nad rozmiarem piłki. W najmłodszych grupach powinno to być rozmiar 3. Do 14 roku życia rozmiar 4. Ma to wpływ na zdrowy rozwój fizyczny Dzieci jak i łatwość przyswajania nowych umiejętności z piłką, która z kolei pozwala na osiągnięcie wyższego poziomu taktycznego Zawodnika.
  12. Dla Dzieci w wieku 10 i 11 lat podczas nieoficjalnych rozgrywek (turnieje itd.) można dzielić takie zawody na pół. tzn. pierwsza część rozgrywek bez pisania wyniku itd., a druga część już bardziej oficjalna z tabelami i miejscami itd. Staramy się włączyć jak najwięcej przerw na wskazówki dla Trenera (np. mecz 3×15 minut, z przerwami 5 minutowymi), żeby wykorzystać ten czas na wymianę zdań odnośnie tego, co się działo na boisku. Podpowiadamy jak najmniej z boku.
  13. Wykorzystuj zmiany hokejowe podczas meczów. Pozwalają na to, żeby zmienić zmęczonego Zawodnika (czasami wystarczy 2-3 minuty odpoczynku i jest już w pełni sił), pozwala również na lepszą komunikację z Zawodnikiem (można na spokojnie wymienić poglądy na temat, co dobrego zrobił, co złego) i polepsza też atmosferę w Drużynie, bo więcej okazji do grania mają Dzieci mniej zdolne.
  14. Propagujemy często zapominane aspekty piłki nożnej zasady fair play, sportową postawę w stosunku do Partnerów, Przeciwników i Sędziego.
  15. Grajmy jak najmniej meczów 11v11. Organizuj turnieje 3v3, 4v4, 7v7, 8v8 w zależności od wieku i umiejętności techniczne, taktyczne i zdolności postrzegania Dzieci, jak również ich zdolności rozumienia gry.
  16. Podczas nieoficjalnych rozgrywek, upewnić się, że przy wynikach typu 0-3, 1-4, 2-5 itd. mamy zapis, że Drużyna, która przegrywa może wprowadzić do gry dodatkowego Zawodnika. Wyrówna to nieco mecz, dzięki czemu zadbamy o odpowiedni rozwój jednej i drugiej Drużyny. Nic nie dają wyniki rzędu 10-0. ani Drużynie, która wygrywa, tym bardziej Drużynie, która tyle przegrywa.
  17. Przygotuj instrukcję dla Rodziców Dzieci pod tytułem „Filozofia Drużyny i Informacje”, w którym zawarte są informacje o Zespole, o swojej filozofii trenowania jak i filozofię trenowania Klubu, czego oczekujesz od Zawodnika i Rodzicach i co mogą od Ciebie oczekiwać. Rodzice będą wtedy świadomi, jaką drogę obierasz i będą wiedzieć, w jaki sposób mogą współpracować z Trenerem w celu prawidłowego wspólnego wychowania Dziecka pod względem etycznym, moralnym, fizycznym i intelektualnym z dala od materialnego świata konsumpcyjnego i wpływu, jaki chce wywrzeć na piłce nożnej.
  18. Trener Drużyny, która cały czas wygrywa na dłuższą metę przegra. Jeśli wszystko wygrywamy to Trener zadbał tylko wyłącznie o swoją przyszłość i o swoją chwałę, a nie o przyszłości, czy prawidłowy rozwój Zawodnika.

Jeśli podobają Ci się wyżej wymienione elementy wyszkolenia inteligentnych zawodników, i podzielasz moje zdanie, udostępnij proszę ten artykuł. Jeśli sam masz jakieś ciekawe spostrzeżenia dotyczące tego tematu, napisz je w komentarzu !