Trenerzy na całym świecie, przeprowadzają swoje treningi w oparciu o jedną z dwóch metod treningowych : holistyczną lub izolowaną. Zarówno jedna jak i druga ma swoje plusy jak i minusy, nie mniej nie mniej jednak, patrząc w jakim kierunku zmierza futbol, łatwo można stwierdzić, że aby wyszkolić zawodników inteligentnych i przygotowanych na piłkę jutra, należy trenować w sposób holistyczny.  Trenowanie metodą holistyczną, charakteryzuje się na budowie różnego rodzaju gier, które odzwierciedlają warunki meczowe. Trening izolowany natomiast charakteryzuje się ćwiczeniami, w których zawodnicy skupiają się jedynie na jednym elemencie, z góry jest narzucone poruszanie się, miejsce podania oraz sposób wykonania. Brakuje tutaj takich elementów jak podejmowanie decyzji a aspekt motoryczny, a także mentalny jest mocno ograniczony. Ciężko jest też przełożyć to czego się nauczymy na warunki meczowe. Wątpliwe jest czy zawodnik sam będzie w stanie podjąć odpowiednią decyzję o właściwym sposobie podania, uwzględniając położenie współpartnerów i przeciwników na boisku w momencie presji, ze strony zawodników drużyny przeciwnej. Zawodnikowi, który podejmuje złe decyzje, nie pomoże nawet wysoki poziom umiejętności technicznych. Ćwiczenia najczęściej są tak skonstruowane, że zawodnicy nie muszą myśleć.  Sama nauka skupiająca się jedynie na ‘’wykonaniu technicznym’’ ogranicza proces kształtowania inteligencji piłkarskiej.

Na piłkę nożną, natomiast należy patrzeć jak na grę, w której zawodnicy działają indywidualnie, grupowo i zespołowo, wzajemnie na siebie w pewien sposób oddziałując, tworząc niezliczoną liczbę najróżniejszych sytuacji boiskowych. Dodatkowo w trakcie trwania meczu dochodzi również, presja czasu, przeciwnika, ustawienie partnerów, podpowiedzi ze strony kolegów, trenera oraz ograniczona przestrzeń na jakiej przychodzi nam funkcjonować. Dzięki tak dynamicznie zmieniającym się warunkom gry, mecz piłkarski, jest widowiskiem, które niezmiernie trudno przewidzieć i nigdy nie wiadomo co się za chwilę stanie. Znalezienie dwóch takich samych sytuacji w trakcie trwania gry, jest wręcz niemożliwe !  Zawodnicy na bieżąco muszą przewidywać i podejmować decyzje pod wpływem przeróżnych informacji i zmieniających się warunków meczu.

Metoda izolowana :

  • Bardzo łatwo przebiega takie ćwiczenie. Mało rzeczy może się nie udać. Metoda ta daje szybkie i zadowalające wyniki. Łatwo powtarzać w nieskończoną tę samą sytuację.
  • Metoda ta skupia całą swoją uwagę tylko nad 1elementem gry. Mimo, iż łatwo o postępy w tym danym elemencie, nie gwarantuje to wpływu na rozwój piłarza.
  • W porównaniu z globalną metodą, zawodnicy są mniej zmotywowani. Nie bawi Ich taka metoda.
  • Zdolności percepcji (postrzegania): praktycznie brak rozwinięcia.
  • Zdolności podejmowania decyzji: Z góry wiadomo, jak wygląda ćwiczenie, więc nie ma mowy o podejmowaniu decyzji.
  • Zdolności wykonywania danego elementu technicznego: Szybko dzieci przyswajają dany element techniczny, ale nie wiedzą gdzie, kiedy i w jakim celu używamy je.

Metoda holistyczna :

  • Trener musi skupić się nie tylko nad dobrym wykonaniem danego elementu, ale również nad taktycznymi, fizycznymi i mentalnymi walorami. Potrzeba czasu, żeby osiągnąć dobry poziom wykonywania.
  • Opanowanie danej czynności technicznej jest zazwyczaj zaniedbany.
  • Z uwagi na całkowite zaangażowanie zawodników w tę czynność, zaobserwować można wysoki poziom motywacji.
  • Zdolności percepcji (postrzegania): Z uwagi na partnerów z zespołu, przeciwników i multum nieprzewidywalnych sytuacji, zdolności te się rozwijają.
  • Zdolności podejmowania decyzji: Dzięki wielkiej różnorodności postrzeganych problemów podczas takich ćwiczeń, zawodnik musi zrozumieć i potem rozwiązać problemy jak najszybciej i jak najefektywniej.
  • Zdolności wykonywania danego elementu technicznego: Mniejszy nakład na prawidłowe wykonanie danego elementu technicznego.