Podania i przyjęcia.

Odpowiedzialność za skuteczność tego działania, spoczywa na dwójce zawodników. Zarówno ten co podaje, jak i ten co otrzymuje podanie, wykonują bardzo ważną rolę w tym działaniu. Ważne jest to, abyśmy zdali sobie sprawę, że o skuteczności podania, w głównej mierze będzie decydować odpowiednia ocena sytuacji, a nie samo wykonanie techniczne. 

Zawodnik bez futbolówki powinien wykonać następujące działania :

  1. Zdobyć informacje z przestrzeni co się dzieje dookoła niego i na boisku.
  2. Nawiązać kontakt z zawodnikiem podającym (wzrokowy lub werbalny).
  3. Szukać wolnej przestrzeni do otrzymania piłki.
  4. Zmylić przeciwnika ruchem/balansem ciała.
  5. Przyjąć pozycję otwartą do przyjęcia.
  6. Podjąć kolejną dobrą decyzję, która będzie korzystna dla zespołu.

Najczęstsze błędy podczas wykonywania podań :

  • Brak komunikatu czas plecy.
  • Brak obserwacji sytuacji (zły wybór rodzaju podania).
  • Podania zbyt silne lub zbyt lekkie.
  • Zbyt późne podanie piłki.
  • Podanie do boku opóźniające akcję.

Podczas nauczania podań oraz przyjęć piłki, powinniśmy uwzględnić :

  • Grę obiema nogami.
  • Grę bez przyjęcia piłki.
  • Łączenie innych działań, podanie i wyjście na pozycję itd.
  • Używanie różnych sposobów podania.
  • Zwracajmy uwagę na grę bez piłki. Tworzenie wolnych przestrzeni.
  • Używajmy gier w przewadze.
  • Dużą liczbę powtórzeń. 

Uderzenia.

Jeśli chodzi natomiast o uderzenie piłki, zawsze powinniśmy dążyć do tego, aby było ono wykonane z jak największą precyzją i odpowiednią siłą dostosowaną do zaistniałej sytuacji boiskowej. 

Zawodnik wykonujący uderzenie, powinien wykonać następujące działania :

  1. Zanalizować daną sytuację boiskową.
  2. Stworzenie miejsca do oddania uderzenia.
  3. Oddanie uderzenia, uwzględniając : siłę, precyzję oraz element zaskoczenia. 
  4. W razie niepowodzenia, pójście za piłką w celu dobitki lub gry defensywnej.

Najczęstsze błędy popełniane podczas uderzeń to :

  • Uderzanie ze stojącej piłki.
  • Uderzania zza pola karnego.
  • Uderzanie w sposób sygnalizowany (wcześniej ustalone rozwiązanie).

Podczas nauczania uderzeń na bramkę, powinniśmy uwzględniać :

  • Dużą ilość powtórzeń.
  • Grę obiema nogami.
  • Uderzenia zbliżone do warunków meczowych.
  • O naukę uderzeń w sposób niesygnalizowany.
  • Uderzenia w sposób różnorodny, uwzględniając odległość, kąt, przeciwnika itp.
  • Ponowne uderzenie.
  • Fazy przejściowe po uderzeniu.
  • Rywalizację.

Przykładowe gry doskonalące podania, przyjęcia i uderzenia na bramkę :

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Follow by Email
Facebook
Facebook
YouTube
YouTube